Labels

Sunday, May 27, 2012

Bagaimana Untuk Memilih Coklat?

Kualiti coklat yang anda gunakan akan menjadi aspek utama bagaimana rasa akhir manisan yang anda hasilkan. Coklat tidak semua yang berkualiti tinggi dan biasanya, terdapat pertalian yang kuat di antara kualiti dan harga. Ini bukan bermaksud bahawa anda perlu sentiasa membeli coklat yang paling mahal, tetapi mengetahui bahawa coklat berkualiti tinggi dengan jumlah besar mentega coklat dan warna coklat akan menyebabkan kos yang lebih.

Memilih coklat harus menjadi suatu pertemuan neurologi. Sebelum anda merasai coklat, lihatnya dengan teliti. Anda mahu coklat yang mempunyai luaran yang berkilat dan bebas daripada ketidaksempurnaan. Jika luarannya rosak, gelap, atau kekelabuan, ini boleh menjadi petunjuk bahawa coklat yang terlibat adalah lama atau telah terlibat dalam keadaan ekstrem dalam julat haba atau pengurusannya. Seterusnya, pecahkan coklat pada beberapa bahagian. Anda mahu coklat segar dan "snap". Jika ia bertukar atau crumble, ini bermakna kualiti adalah rendah atau coklat sudah lama.

Coklat yang baik mempunyai bau coklat yang "wangi". Gosok kedua-dua tangan anda kemudian letakkan diluar untuk memanaskan coklat dan kemudian anda akan bau "wangian" coklat. Jika tidak ada aroma seperti coklat, atau jika aromanya dipengaruhi oleh rasa perisa vanila atau lain-lain bahan, ia mungkin tidak akan bau sangat seperti coklat. Coklat dengan cepat dapat menyerap bau dari atmosfera, jadi ambil perhatian jika aroma coklat anda seperti java, teh, atau "wangian" makanan lain.

Akhirnya, rasa coklat. Beri perhatian kepada cara ia menyentuh dalam mulut anda: adakah ia berlilin? Tidak menyenangkan, lembut atau padat? Adakah ia rasa sedikit licin? Adakah ia eksotik atau licin? Secara tipikal, lembut, rasa seperti baldu adalah disyorkan. Juga melihat apakah pilihanan yang boleh anda dapati. Biasanya coklat terdiri daripada bunga, lemon atau limau nipis, buah-buahan, java. Perhatikan jika yang rasanya keluar semua sekali gus, atau jika ia beransur-ansur mewujudkan kekuatan dan kekal selepas coklat telah berbaki. Yang penting, percaya kepada pilihan anda sendiri. Coklat lazat keutamaan peribadi adalah sangat peribadi dan anda tahu apa pilihan yang sangat baik untuk anda, jadi pilih coklat dan anda akan menghargai makan.

Terdapat banyak, banyak syarikat pengeluar coklat yang berbeza dan coklat untuk dipilih. Jenama termasuk: Belcolade, Blommer, Chocolate Robert, Callebaut, Carma, El Rey, Felchin, Ghiradelli, Guittard, Lindt, Scharffen Berger, Valrhona, Van sketches, dan Wilbur.

0 comments:

Post a Comment