Labels

Friday, June 1, 2012

Chocolate-Dipped Mango


Mangga kering disalut dalam coklat pahit manis dan didebukan dengan cili merah pedas dalam resipi mudah ini, resepi yang lazat. Gabungan buah-buahan yang manis dan kenyal, coklat yang kaya membuat keping Mangga Dicelup Coklat benar-benar istimewa.


Bahan-bahan:


6 auns mangga kering
9 auns coklat pahit manis (kira-kira 1.5 cawan - dicincang)
1-2 sudu kecil cayenne pepper

Penyediaan:

1. Sediakan lembaran pembakar dengan lapisan aluminium foil. Jika mangga kering anda dalam ketulan yang besar, hiris mereka ke dalam "jari" nipis yang akan menjadi lebih mudah untuk dikendalikan dan makan.

2. Letakkan coklat cincang dalam microwave-safe bowl dan microwave hingga cair, kacau selepas setiap 30 saat untuk mengelakkan daripada pemanasan melampau.

3. Setelah cair, kacau sehingga coklat nampak licin. Biarkan ia sejuk selama beberapa minit.

4. Pegang sekeping mangga kering pada satu hujung, dan celup sebahagian besar hujung mangga ke dalam coklat cair, meninggalkan hanya sebahagian kecil tanpa dicelup. Keluarkan mangga dari coklat dan kikis lebihan pada bibir mangkuk untuk membuang coklat yang berlebihan. Letakkan kepingan mangga dicelup pada lembaran pembakar yang disediakan.

5.Ulangi mencelup dengan baki hirisan mangga dan coklat cair. Manakala coklat masih basah, taburkan sedikit debu lada cayenne.

6. Letakkan dulang pembakar di dalam peti sejuk untuk mengeraskan coklat, selama kira-kira 20 minit. Sebaik sahaja coklat keras, mangga dicelup coklat boleh dihidangkan dengan serta-merta atau disimpan dalam bekas kedap udara di dalam peti sejuk selama seminggu.

Note: Oleh kerana resepi ini menggunakan coklat biasa yang tidak ditempa, coklat akan menjadi lembut jika terdedah kepada haba pada jangkamasa yang lama.Untuk mengelakkan perkara ini, anda boleh tempa coklat, atau menggunakan salutan gula-gula coklat.

0 comments:

Post a Comment