Labels

Friday, August 3, 2012

Coklat: Mitos lwn Fakta

Coklat adalah tinggi dalam kafein
Fakta: Walaupun tanggapan orang ramai, coklat susu mengandungi jumlah kafein yang agak kecil - kira-kira sama seperti secawan kopi tanpa kafein. Walau bagaimanapun, coklat juga mengandungi theobromine, saudara kafein. Theobromine adalah kurang berkuasa daripada kafein.


Coklat punca jerawat
Fakta: Walaupun ianya menjadi kebimbangan remaja, kajian yang dibina sejak tahun 1960 menunjukkan ada hubungan antara memakan coklat dan mendapat jerawat. Jurnal Persatuan Perubatan Amerika, selepas mengkaji penyelidikan yang banyak antara hubungan coklat dan jerawat, menyatakan "pemakanan tidak memainkan peranan dalam rawatan jerawat di kebanyakan pesakit ... jumlah besar coklat secara klinikal tidak memburukkan lagi jerawat."


Coklat menyebabkan hiperaktif
Fakta: Salahkan badut. Parti-parti harijadi menyebabkan hiperaktif - bukan coklat. Kajian yang khusus diuji coklat gagal untuk menunjukkan apa-apa hubungan antara makan dan kelakuan hiperaktif di kalangan kanak-kanak. Adalah dipercayai persekitaran tinggi rangsangan di mana makanan bergula dimakan, seperti majlis hari jadi, apa mempengaruhi kelakuan.


Coklat menyebabkan migrain
Fakta: Coklat telah lama menjadi sasaran sebagai pencetus untuk migrain dan sakit kepala tetapi kajian telah gagal untuk menunjukkan apa-apa korelasi. Tiada kaitan telah ditemui walaupun penghidap migrain percaya diri mereka sensitif kepada coklat.


Coklat punca kerosakan gigi
Fakta: Lupakan semua ibu anda pernah memberitahu anda tentang bagaimana makan coklat terlalu banyak akan memberikan anda kaviti. Ahli sains kini percaya jangkamasa makanan menginap di dalam mulut anda, bukan kandungan gula, adalah apa yang menyebabkan kaviti. Coklat keluar dari mulut anda agak cepat-perkara yang tersekat di sana yang bermasalah, seperti keropok, biskut atau buah-buahan kering. Kajian menunjukkan bahawa coklat gelap dan koko sebenarnya mungkin baik untuk kesihatan gigi kerana antioksidan flavanol dan sebatian lain dalam koko dan coklat melambatkan pembinaan plak.


Alahan kepada coklat biasa
Fakta: Coklat bukanlah makanan alergen yang tipikal. Daripada kira-kira satu hingga dua peratus rakyat dewasa Amerika dan 5-8 peratus daripada kanak-kanak yang mempunyai alahan makanan, 90 peratus alah kepada sama ada susu, telur, kacang, soya, gandum, ikan atau kerang. Bergantung kepada jenis coklat, satu atau lebih bahan-bahan ini mungkin hadir dalam produk coklat. Baca label dengan teliti.

0 comments:

Post a Comment