Labels

Wednesday, March 28, 2012

Dua Pemain Utama Dalam Sejarah Industri Coklat


Begitu ramai 'pemain' dalam pasaran coklat dan yang paling popular adalah Hershey dan Nestle, memonopoli bahagian pasaran yang cukup besar dalam pasaran coklat darkish.



Hershey

Jika tidak nama yang unik, Hershey datang dari mana? Apakah nama menambah nilai pada coklat? Menurut sejarahnya bahawa ia bermula selepas seorang lelaki yang mereka coklat lazat yang kini kita dapat lihat dan biasa memakannya dikenali sebagai, Hershey. Itulah mengapa ia hanya sesuai untuk menamakan sebuah bandar dimana seorang lelaki yang mengembangkan salah satu syarikat coklat darkish yang paling terkenal dan paling stabil di US. Laporan menyatakan yang Milton S. Hershey memulakan penjualan manisan pada tahun 1876, dan pada mulanya ia tidak berjaya selama bertahun-tahun. Dia datang lagi ke Florida dari New York dan cuba mengiklankan coklat karamel yang dia telah ceburi pada tahun 1900. Beliau kemudiannya menyediakan Hershey Use Product Chocolate Bar yang menjadi satu kejayaan yang mengkagumkan.


Pada tahun 1907, coklat dihasilkan dalam bentuk platform yang licin berkilat dan ini telah menjadi tanda pengenalan bagi coklat Hershey. Hanya pada tahun 1921 barulah satu sistem paparan keseluruhan bagi Hershey dibangunkan dan mula membangunkan proses yang lebih mudah. Kemudian mereka tidak lagi dikenali dengan coklat yang  berkilat.
Dan pada masa kini, organisasi bukan sahaja terkenal dengan bar dan  coklat seperti itu Reese, Mr. Goodbar, Minatures Hershey dan Cadbury semuanya berasal dari syarikat yang paling terkenal dan unik, Hershey.

Nestle

Berbeza dengan syarikat lain, Nestle tidak bermula sebagai pengeluar coklat lazat darkish. Pada tahun 1860-an, sebuah apotiker yang dikenali sebagai Henri Nestle membangunkan makanan untuk memudahkan kehamilan yang meningkatkan populariti beliau di Eropah dan perkara tersebut dikenali sebagai Farine Lactée Henri Nestlé.


Pada awal abad yang lepas, Nestle menyertai sebuah organisasi yang menggunakan produk-produk dan oleh Perang Dunia 1  pun bermula, keperluan untuk produk mereka meningkat dengan ketara. Produk yang digunakan sama seperti yang telah digunakan oleh Daniel Bob, rakan Nestle, yang mendapati jumlah yang sesuai menggunakan produk-produk daripada coklat. Menggunakan produk-produk Coklat telah dibangunkan pada tahun 1904.

Nestle Selepas Group War II

Apabila Perang Dunia Ke 2 tercetus, Nestle telah terjejas dengan pendapatan ke atas produk-produk kegunaan mereka jatuh dari $ 20 juta kepada hanya kira-kira AS $ 6 juta. Tepat, Nestle berikan apa yang mereka anggap akan terkenal di kalangan tentera yang sedang menjalankan tugas, Nescafe.
Tahun selepas perang, Nestle menakluki banyak syarikat dan dilepaskan ke dalam jenis produk yang lain. Ia dianggap sebagai organisasi pertama yang pernah membuat kerjasama yang betul menggunakan produk-produk dan coklat darkish dimana kini dikenali untuk produk seperti Nestle Turmoil, Butterfinger dan Nestle Price Houses.

Ia telah berlalu satu abad sejak manusia yang punyai kreativiti yang menakjubkan menemui cara untuk menghasilkan secara besar-besaran produk yang dulu hanya dinikmati oleh kaum bangsawan. Mereka bukan saja berjaya menghasilkan coklat darkish yang memenuhi citarasa ramai orang tetapi mereka juga menghasilkan syarikat yang kita hargai hingga ke hari ini. Populariti coklat darkish adalah kerana rasanya yang mewah dan sudah tentu kita akan menikmatinya pada tahun yang mendatang akan kelebihan dan keindahan coklat.



0 comments:

Post a Comment