Labels

Tuesday, April 3, 2012

Adakah Ketagihan Coklat Wujud?

Kemahuan coklat adalah terlalu umum, tetapi adakah boleh kita terjemahkan berdasarkannya? Bolehkah kemahuan yang mendesak terhadap bahan yang lazat ini boleh dianggap sebagai ketagihan?

Kita biasanya mahukan makanan berdasarkan keperluan luaran dan keadaan psikologi dan bukannya keinginan sebenar untuk makan. Kita cenderung untuk menjadi letih, bermasalah atau kecewa dengan serta-merta sebelum mengalami kecenderungan, jadi satu cara menggambarkan kecenderungan ialah self-medication terhadap rasa kecewa.

Coklat adalah makanan yang paling kerap diidamkan oleh wanita dan wanita banyak menggambarkan diri mereka sebagai 'chocoholic'. 'Chocoholic' adalah pembentukan tabiat, dimana ia menghasilkan rasa kesejahteraan serta-merta dan walaupun menahan diri akan menyebabkan tanda-tanda kelemahan.

Apabila kita makan makanan yang lazat dan tinggi lemak, seperti coklat, ini dilancarkan, menjadikan kita merasakan lebih kesejahteraan. Ini sebahagiannya menjelaskan kecenderungan tipikal dalam gangguan berkala yang berkesan (SAD) dan simptom pra-haid.

Pada wanita, "keinginan" berlaku kepada corak bulanan, yang menunjukkan paras hormon. Satu laporan baru-baru ini dalam jurnal New Researcher menunjukkan individu boleh menjadi terlalu tertarik kepada gula dan lemak dalam makanan yang bersedia. Dr Bob Hoebel mendapati bahawa tikus yang diberi makan gula menjadi masalah apabila gula telah dihapuskan. Tanda-tanda termasuk menggetap gigi  - sama seperti yang dilihat pada individu yang menghisap rokok atau morfin. Dr. Hoebel menganggap makanan tinggi lemak mengaktifkan opioid atau "bahan kimia keseronokan" dalam minda. Konsep ini disokong oleh banyak kajian lain.

Coklat mengandungi beberapa bahan-bahan semulajadi, semua yang boleh menyebabkan emosi psikologi seperti bahan adiktif yang lain. Saintis di Sekolah Tampere di Finland mendapati bahawa  "penagih coklat" mendedahkan perasaan lebih negatif dan kebimbangan yang lebih besar. Mereka melihat bahawa pemakan junkies coklat menunjukkan sifat-sifat ketagihan yang kerap kerana mereka dipaparkan mahu coklat yang lazat, kelakuan memakan kerap dan infrequent emotions.

Walaupun terdapat persamaan antara penagih coklat dan penggunaan dadah, biasanya penyelidik percaya bahawa ketagihan coklat bukanlah ketagihan yang sebenar. Sementara coklat tidak mengandungi kemungkinan-bahan mengubah mood, ini semua ditemui di tahap yang lebih besar dalam makanan lain seperti bayam. Pelbagai ciri saraf coklat - rasa yang indah, permukaan dan bau - nilai pemakanan, dan bahan-bahan, bersama-sama dengan hormon perasaan tidak menentu, kebanyakannya menggambarkan kecenderungan coklat.

Coklat dilihat sebagai "naughty but nice" - lazat, tetapi sesuatu yang perlu ditentang. Ini menunjukkan bahawa hasrat yang lebih, berkemungkinan trend sosial daripada satu fizikal. Kekurangan keupayaan untuk mengawal memakannya mungkin disebabkan oleh sifat-sifat yang wujud dan persekitaran semasa hari ini.

"Dahulu manusia yang mencari makanan," menurut Pakar di Baylor College Of Remedies, Dr Ken Goodrick. "Sekarang makanan mencari kita."

Kita keliru dengan pengiklanan, tawaran membeli-belah yang besar-besaran, banyak makanan berkalori tinggi dan keghairahan untuk langsing. Tekanan kehidupan moden sering membuat kita beralih kepada makanan untuk keselesaan, kemudian kembali ke diet yang terhad. Percubaan untuk menghadkan diri kita sebelum kita dipenuhi meningkatkan hasrat untuk coklat yang lazat.

0 comments:

Post a Comment