Labels

Sunday, June 10, 2012

Bagaimana Mencairkan Coklat?

Mencairkan coklat tidak sama dengan menempa coklat. Mencairkan coklat boleh dilakukan didalam mikrowave atau double boiler. Ada terdapat beberapa cadangan asas semasa mencairkan coklat:


  • Pastikan coklat telah dihiris menjadi kepingan yang konsisten. Jangan cuba menambah cairan kepada jumlah coklat yang besar atau coklat yang tidak dihiris.
  • Pastikan semuanya tidak tersentuh air! Coklat akan menjadi sesuatu yang susah untuk dikendalikan bila ia telah bercampur walaupun dengan beberapa titik air. Pastikan alatan, tempat kendalian dan tangan anda betul-betul kering.
  • Cairkan coklat dengan menggunakan suhu rendah. Coklat terlalu sensitif dan akan menjadi 'kering' jika terlebih panas.
  • Kacau coklat anda dengan kerap menggunakan spatula silikon, apabila coklat kelihatan mula mencair.
  • Coklat mengekalkan bentuknya apabila dilarutkan, jadi satu-satunya cara untuk mengetahui jika ia benar-benar terlarut adalah dengan mengacaunya. Jangan bergantung kepada melihat sahaja.

Mencairkan Coklat Dalam Microwave

Microwave adalah dibayangkan sangat berguna untuk mencairkan coklat. Jika digunakan dengan berkesan, ia boleh mencairkan coklat lebih cepat daripada double boiler dengan sedikit usaha. Bahagian yang paling penting mencurahkan coklat di Microwave memilih setting yang sesuai. Pastikan anda menggunakan mangkuk yang selamat untuk microwave untuk mencairkan coklat anda. Jika ianya terlalu panas ini akan menyukarkan anda untuk berurusan selepas ia telah keluar dari Microwave. Jika anda telah panaskan coklat anda, dengan serta-merta tuangkan ke dalam bekas yang sesuai, tambahkan dengan coklat yang belum cair dan kacau secara konsisten.

Ia adalah lebih baik mencairkan coklat anda pada suhu yang rendah untuk mengelakkan 'kekeringan'. Jika microwave anda tidak mempunyai pilihan ini, panaskan coklat dalam suhu yang lebih rendah dan campur antara setiap sesi pemanas. Selain itu, jika microwave anda tidak mempunyai turn-table, secara manual pusingkan bekas itu setiap kali anda berhenti untuk mencampur coklat.

Ia adalah sangat sukar untuk menentukan masa sebenar, kerana ia boleh berbeza berdasarkan gelombang elektrik, jenis coklat dan juga kandungan mentega dalam coklat. Walau bagaimanapun, sebagai maklumat kira kira-kira 1 minit bagi 1 auns coklat, 3  minit untuk 8 oz. coklat, 3.5 minit untuk 1 paun coklat, dan 4 minit untuk 2 kali berat. Kacau coklat konsisten sehingga ia benar-benar terlarut.

Mencairkan Coklat Dengan Double Boiler

Kaedah konvensional mencairkan coklat adalah dengan menggunakan sebuah relau berganda. Sebuah relau berganda adalah satu set khusus alatan yang terdiri daripada periuk sup yang mengekalkan air panas, dan mangkuk yang sesuai dan selamat di atas periuk sup. Jika anda tidak memiliki sebuah relau berganda, apa-apa mangkuk keluli atau cawan untuk disesuaikan dengan baik di atas periuk sup boleh digunakan.

Mulakan dengan mengisi periuk sup dengan air panas daripada air paip. Anda mahu air yang cukup untuk menyediakan air panas, tetapi tidak begitu banyak hingga menyebabkan air melimpah. Panaskan periuk sup dengan api perlahan sehingga air mula mendidih, kemudian letakkan mangkuk coklat di atas air. Jika anda mempunyai jumlah coklat yang banyak, mulakan dengan 1/3 daripada jumlah akhir. Biarkan coklat mula untuk mencairkan, dan kemudian kacau dengan teliti dengan spatula plastik. Apabila hampir semua coklat mencair, kacau dengan konsisten sehingga ia cerah, licin berkilat, dan cair sepenuhnya.

1 comments: